5x fun beweegmomenten met kids

  • door Mamabaas

Het is heel belangrijk dat kinderen stoom kunnen aflaten en hun energie kwijt kunnen. Als ze dat niet doen, of daar de kans niet toe krijgen, dan worden het op den duur stuiterballen die met hun energie geen blijf weten. En dan durven ze weleens vervelend worden …

Ga dus samen een wandeling maken, fiets een rondje of ga samen joggen. Misschien is dit wel het ideale moment om samen met je kinderen te trainen om eindelijk die 5km te kunnen lopen?

Of maak van je woonkamer even een fitnesscentrum, en ga voor een fun beweegmoment samen. Wij geven alvast een paar toffe oefeningen die jullie samen kunnen doen, maar je kan er zelf vast ook nog verzinnen. Of misschien kunnen je kids er zelf ook bedenken?

  1. Neem 10 blikjes (of wc-rollen, dan komt die gehamsterde voorraad toch van pas) en zet die op een rij, met telkens een halve meter ruimte ertussen. Dan ga je elk om de beurt eerst op handen en voeten over de ‘hindernissen’ en sprint je daarna al slalommend terug. Doe dit elk 5 keer.
  2. Neem een lege wasmand en een knuffel. Leg je op je rug, met de wasmand achter je hoofd, en neem de knuffel vast tussen je voeten. Zwier je benen over je hoofd en probeer op die manier de knuffel in de wasmand te deponeren. Doe dit elk 10 keer.
  3. Ga van de ene kant van de woonkamer naar de andere. De eerste keer loop je, de twee keer spring je als een konijn, de derde keer loop je als een olifant. Welke dieren kunnen jullie nog verzinnen? Probeer op tien verschillende manieren naar de overkant te gaan!
  4. Buikspieroefeningen samen met je kind! Ga tegenover elkaar op je rug liggen in sit-up positie, met jullie voeten tegen elkaar. Neem een knuffel in je handen boven je hoofd en doe een sit-up. Als je rechtop zit, geef je de knuffel aan je kind, waarna jullie terug op jullie rug gaan liggen. Bij de volgende sit-up geeft je kind de knuffel terug aan jou.  Doe dit 10 keer.
  5. De vloer is lava! Jullie lopen verspreid door de woonkamer. Wanneer iemand zegt “de vloer is lava” moeten je voeten binnen de 5 tellen van de grond zijn.

Heb je zelf nog leuke sportoefeningen, deel die dan gerust in de comments op Facebook. 

Veel plezier!