6 topfavorieten om mee te starten bij de introductie van vaste voeding

  • door Mamabaas

Veel ouders weten niet waar te beginnen wanneer ze willen starten met vaste voeding. De keuze kan soms overweldigend zijn. Daarom geven we je graag 6 topfavorieten mee om mee te starten bij de introductie van vaste voeding – zowel bij de papjes- als stukjesmethode:

1. Avocado

In stukjes, in het papje of als dip: avocado is heerlijk in al zijn vormen. Een absolute topper die makkelijk te snijden en vast te houden is en bovendien boordevol gezonde vetten zit. Net wat je baby nodig heeft. Probeer ook eens een geplette avocado als boterhambeleg.

2. Banaan

Bananen zijn vaak de ster van de show bij het starten met vaste voeding, en terecht. Energiedens en rijk aan onder andere vitamine C (wat de ijzeropname bevordert) en magnesium. Een geplette banaan doet ook prima dienst als broodbeleg. Een banaan geeft binding aan gerechten en vormt daardoor een goede basis voor papjes, smoothies of als vervanging van ei in bijvoorbeeld pannenkoekenbeslag. Banana pancakes, yummie!

3. Broccoli

Ook broccoli is rijk aan vitamine C en magnesium. Bovendien heeft de natuur ze voorzien van een soort ingebouwde handvatjes, waardoor de roosjes makkelijk vast te houden zijn door kleine handjes. Kindjes zijn vaak dol op de gekke vorm.

4. Notenboter of -pasta

Het zal nog wel opvallen dat we grote fan zijn van notenpasta. Het is rijk aan zowel calorieën (vetten) als ijzer én easy peasy overal op te smeren (niet alleen brood maar ook op groentjes en fruit) of door te roeren. Kies altijd voor 100% notenpasta, zonder toegevoegde (palm)olie, suiker, zout of andere dingen. Let er ook op dat het een gladde pasta is zonder stukjes en smeer niet te dik (dan wordt het te plakkerig). Tip: je vindt 100% notenpasta’s in veel supermarkten bij de bioproducten of in de biowinkel.

5. Zoete aardappel

In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, is de zoete aardappel geen aardappelsoort, eerder een afgeleide van de wortelfamilie. Ze leveren veel energie en zijn rijk aan vitaminen en mineralen. De gewone aardappel is trouwens ook een topfavoriet. Je kunt met beiden makkelijk variëren! Misschien vandaar dat starten met vaste voeding in de volksmond vaak klinkt als ‘patatjes geven’.

6. Pompoen

De pompoen verdient zeker zijn plaats in dit lijstje en wordt door de meeste kindjes goed gesmaakt door zijn zachte en zoete smaak.

van melk naar meer

Meer lezen?

Je kindje vaste voeding leren eten, is een hele uitdaging. Weer een nieuwe fase in de ontwikkeling van je baby. Dit gaat vaak gepaard met veel vragen. Wanneer begin ik met vaste voeding? Kiezen we voor papjes of stukjes? Wat is de zogenaamde ‘Rapley-methode’? Wat met vaste voeding als je kindje naar de (kinder)opvang gaat?

In 'Van melk naar meer' vind je een antwoord op al je grote en kleine vragen over vaste voeding in het eerste levensjaar. Dit boek is bedoeld om je vol zelfvertrouwen je eigen keuzes te helpen maken. Met het voedingspaspoort kan je deze keuzes makkelijk doorgeven aan anderen die voor je kindje zorgen. Kortom, dit boek ondersteunt je om je kindje van de wereld te laten proeven en een goede basis te leggen voor levenslange gezonde eetgewoonten.