9 tips om je goed in je vel te voelen na je bevalling

  • door Mamabaas

Als je net of onlangs bent bevallen, dan zijn alle spotlights op dat kleine hummeltje gericht. Logisch ook, dat hulpeloze wezentje is zó schattig. Maar het is natuurlijk ook belangrijk om jezelf niet uit het oog te verliezen, want happy mama = happy baby! Een paar tips om ervoor te zorgen dat je goed in je vel zit, zowel fysiek als mentaal:

  1. Wees niet te streng voor jezelf
    Je bent net bevallen, dus niemand verwacht dat je huishouden op rolletjes loopt, dat jij met strak lijf rondloopt in een skinny jeans en op stiletto’s, en dat je alles onder controle hebt. Je hoeft dat dus ook niet van jezelf te verwachten: de lat mag écht wel wat lager. Neem je tijd om je kleintje te leren kennen, om een band op te bouwen en om te herstellen van je bevalling. Al de rest kan wachten, echt!
  2. Kies voor kleren waar je je goed in voelt
    Laat ons eerlijk zijn: van een knellende jeansbroek wordt niemand gelukkig. En je slonzige pyjama of joggingsbroek is dan wel heel comfortabel, maar na een tijdje snak je misschien toch naar iets anders. Kies dan voor een garderobe die zowel gemakkelijk zit als waar je je goed in voelt. Want van de juiste kledij (en van een beeld in de spiegel waar je blij van wordt) krijg je meteen een mentale opkikker. Misschien moet je even gaan (online) shoppen – want nee, je hoeft echt niet na een paar weken alweer in je “oude” broeken te passen, niet te streng zijn voor jezelf, weet je nog? Het is de investering echt waard, met de juiste kledij zit je meteen beter in je vel.  
  3. Gun jezelf een bezoekje aan de kapper
    Neem even de tijd om jezelf in de watten te leggen met een bezoekje aan de kapper. Een moment voor jezelf, een heerlijke hoofdhuidmassage en een opgefrist kapsel: instant goed gevoel, toch?
  4. Geef je haar een boost
    Over je kapsel gesproken: na de geboorte van je kindje vallen je haren precies met bosjes uit, en die vervelende babyhaartjes die daarna terugkomen springen alle kanten uit. Met voedingssupplement Alline procap kan je zorgen voor mooier, meer glanzend en sterker haar. De unieke samenstelling met keratine, 18 aminozuren en 11 vitaminen dragen bij aan haargroei én het behoud van normaal haar. Dus bye-bye haaruitval en babyhaartjes, hello volle bos haar!  En je weet wat ze zeggen: als je haar maar goed zit! ;-)
  5. Volg postnatale kiné
    Voor jezelf zorgen betekent ook dat je voor je lichaam zorgt, en daar hoort ook postnatale kiné bij. Je wordt er gemotiveerd om je (buik)spieren terug aan het werk te zetten, en ook je bekkenbodemspieren varen er wel bij. Bovendien geeft het een goed gevoel om aan jezelf en je gezondheid te werken.
  6. Ga naar buiten
    Onderschat het belang niet van voldoende buiten te komen. Op die manier geef je jezelf letterlijk en figuurlijk extra zuurstof: het doet deugd om een frisse neus te halen en ondertussen wat vitamine D binnen te krijgen én je ontsnapt even aan de vier muren thuis. Veel baby’s vinden het ook leuk om te gaan wandelen en worden er op slag rustig van: win-win dus! Oh ja enneuh … een terrasje doen valt hier uiteraard ook onder ;-).
  7. Durf hulp te aanvaarden
    We zeiden het eerder al: je hoeft niet te streng te zijn voor jezelf. En nee, je hoeft dus niet alles zelf te doen. Aanvaard alle hulp die je kan krijgen – zowel van familie en vrienden als externe hulp. Wil iemand kraamkost komen brengen, geniet er dan van. Wil je mama de was van je overnemen? Doen! Schakel gerust een kraamverzorgende, de strijkdienst of een poetsvrouw in – zonder schuldgevoelens. Die hulp zorgt voor rust in je hoofd en voor meer tijd en ruimte om je bezig te houden met wat écht telt: jezelf en je baby.
  8. Praat over wat je bezighoudt
    Wil je je geluk van de daken schreeuwen? Zit je met twijfels of onzekerheden? Valt het je allemaal wat lastiger dan je had gedacht? Praat er vooral over. Of het nu met je partner, je mama of vriendinnen is – het lucht op om te praten én het doet deugd om te merken dat je echt niet de enige bent die het moederschap zus of zo ervaart of die ergens tegenaan loopt. Ook online kan het fijn zijn om gelijkaardige verhalen te lezen en dat gevoel van (h)erkenning te vinden.
  9. Neem tijd voor jezelf
    Nee, met een boorling in huis is het niet evident – maar probeer toch af en toe een momentje voor jezelf te nemen. Dat hoeven echt geen grootse dingen te zijn. Ga eens alleen naar de bakker of de supermarkt – of zing heel luid mee met je favoriete liedje in de auto. Je kan trouwens ook aan jezelf denken zonder dat je je kindje moet achterlaten als je dat nog niet ziet zitten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een massage aan huis? Door ook eens aan jezelf te denken, te ontspannen en te genieten krijg je instant extra energie, waarna je er weer helemaal tegenaan kunt. En daar profiteert je baby ook van!

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Alline Procap. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.