Beetje verslaafd aan je smartphone? 5 tips voor meer digitaal welzijn voor het hele gezin

  • door Mamabaas

Een smartphone maakt ons leven gemakkelijker, daar bestaat geen twijfel over. Het toestel doet op zijn eentje waar we vroeger heel wat andere apparaten voor nodig hadden: het is onze wekker, rekenmachine, fototoestel, krant, postbus, camera, radio, televisie … Toch voelen veel mensen zich slaaf van hun telefoon. Wist je bijvoorbeeld dat we ons toestel gemiddeld 150 keer per dag raadplegen?! En dat terwijl wij als ouder hét rolmodel zouden moeten zijn voor onze kinderen … Een paar tips voor meer digitaal welzijn voor het hele gezin!

  1. Leg je telefoon uit het zicht.
    Het klinkt evident, maar dat blijkt het in de praktijk niet altijd te zijn. We zouden ons op een bepaalde taak moeten concentreren, en toch leidt die gsm ons maar al te vaak af. Door je toestel in een andere ruimte te leggen kan je je helemaal focussen op waar je mee bezig bent. Leg dus bewust je telefoon níet in je bureau als je aan een bepaalde taak bezig bent en leer je kinderen om hun telefoon weg te leggen als ze huiswerk maken.
  2. Spreek ‘smartphonevrije’ ruimtes af.
    Als ouder ben je hét rolmodel bij uitstek voor je kinderen. Het is dus een beetje absurd om van je kinderen te verwachten dat ze hun gsm niet aan tafel gebruiken, als je dat zelf wél doet. Maak daarom samen afspraken: in de eetkamer zijn geen smartphones toegestaan. Of: tussen 18h en 20h zijn we niet op onze schermpjes bezig – dan is het ‘gezinstijd’. Maak afspraken waar jullie je allemaal in kunnen vinden en die haalbaar zijn.
  3. Let op met notificaties.
    Notificaties kunnen handig zijn, zo word je meteen verwittigd als je een nieuwe mail krijgt of als iemand een reactie heeft geplaatst op je foto op sociale media. Maar die notificaties zorgen er ook voor dat je het gevoel hebt dat je alles meteen moet hebben gezien en dat je er onmiddellijk moet op reageren. Nergens voor nodig, toch? Door die notificaties uit te zetten of door in te stellen dat je enkel voor je belangrijkste e-mails een notificatie wil ontvangen creëer je meer rust.
  4. Organiseer je apps.
    Een scherm vol apps kan al een afleiding op zich vormen. Probeer het aantal pagina’s met apps te verminderen, en verzamel specifieke apps die je vaak afleiden in een map op de tweede pagina. Door storende apps te verwijderen van je startscherm kan je gemakkelijker gefocust blijven en word je niet iedere keer afgeleid zodra je je scherm ontgrendelt.
  5. Schakel handige apps in om je te helpen.
    Met de ‘Digital Wellbeing’-app van Google kan je bijvoorbeeld je dagelijkse schermtijd bekijken, zien hoeveel notificaties je op een dag ontvangt en hoe vaak je je toestel ontgrendelt. Dat kan behoorlijk ontnuchterend zijn … En heel handig: je kan daarbij ook een app timer inschakelen om de tijd die je doorbrengt in bepaalde apps te beheren. Zo kan je instellen dat je slechts een beperkte tijd op die apps kan doorbrengen. Wanneer de timer afloopt, wordt de app de rest van de dag gepauzeerd.
    Ook ‘Family Link’ is een handige tool. Daarmee kan je het gebruik van apps bij je kinderen controleren en kan je bekijken hoeveel tijd ze aan hun favoriete apps besteden. Je kan dagelijkse schermlimieten instellen en zelfs een apparaat vergrendelen op afstand. Handig!

 

Bron: Google