3 x gezond eten tijdens je zwangerschap

  • door Mamabaas

In de laatste weken van de zwangerschap neemt je baby steeds meer plaats in in je buik. Je zult je sneller voldaan voelen en hierdoor de neiging hebben om minder te eten. Toch is het geen goed idee deze laatste weken minder te eten – je hebt immers veel energie nodig gedurende deze periode! In dit artikel vind je drie overheerlijke recepten om uit te proberen.

Bananenbrood

Bananenbrood

Bananen zijn een natuurlijk middeltje om het stresshormoon cortisol te verlagen. Dit bananenbrood maak je met kokosbloesemsuiker, een ongeraffineerde suiker uit de kokosbloem die rijk is aan vitaminen B en mineralen. De ideale snack voor het derde trimester!

Ingrediënten

115 g boter — 200 g kokosbloesemsuiker — 1 theelepel kaneel — 2 eieren — 200 g volkorenbloem 10 g bakpoeder — 3 rijpe bananen

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 175 °C.
  2. Smelt de boter.
  3. Voeg de kokosbloesemsuiker en de kaneel toe en meng goed.
  4. Klop in een aparte kom de eitjes los, voeg toe en roer onder het mengsel.
  5. Zeef de bloem en voeg toe samen met het bakpoeder.
  6. Voeg tot slot 2 geprakte bananen toe.
  7. Meng grondig tot je een homogeen mengsel verkrijgt.
  8. Bekleed een ovenschaal met bakpapier en stort het mengsel erin.
  9. Snijd de derde banaan overlangs en leg boven op het deeg.
  10. Bak op 175 °C gedurende 45 à 60 minuten tot het brood gaar is. 
Poké bowl

Preggie-proof poké bowl

In het derde trimester ondergaat je kindje een echte groeispurt. Het is daarom aangeraden om in dit trimester meer proteïnen te eten. Deze preggie-proof poke bowl met gebakken zalm en rauwe groentjes bevat naast proteïnen ook een goede dosis DHA!

Ingrediënten (2 personen)

200 g volkorenrijst — 2 stukken zalm — scheutje olijfolie — peper en zout — 3 wortels — 10 radijzen — 1 avocado  100 g gepelde en gekookte edamamebonen — sojasaus — 1 limoen — handvol koriander geroosterd sesamzaad

Bereiding

  1. Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  2. Bak de zalm in een pan met wat olijfolie. Kruid met peper en zout.
  3. Rasp de wortels en snijd de radijzen in schijfjes.
  4. Pel de avocado en snijd in schijven.
  5. Breng de gekookte rijst op smaak met 3 eetlepels sojasaus, het sap van ½ limoen en wat fijngehakte koriander.
  6. Doe de rijst in een kommetje. Leg de groenten en de zalm op de rijst.
  7. Werk af met wat koriander en het geroosterd sesamzaad.
  8. Serveer met de resterende limoen en wat sojasaus on the side. 
Bonensalade

Mexicaanse bonensalade

Deze salade is supersnel gemaakt en zeer voedzaam. Ideaal voor dagen waarop je absoluut geen energie hebt om lang in de keuken te staan. 

Ingrediënten (2 personen)

Voor de bonensalade 

200 g kidneybonen, uitgelekt — 200 g kikkererwten, uitgelekt — 75 g mais — ½ komkommer — 1 rode ui — 1 avocado — handvol koriander

Voor de dressing

sap van ½ limoen — 3 eetlepels olijfolie — peper en zout

Bereiding

  1. Meng de kikkererwten, kidneybonen en de uitgelekte mais in een kom.
  2. Snijd de komkommer in plakjes en de rode ui in halve ringen en voeg toe.
  3. Snijd de avocado middendoor en verwijder de pit. Snijd de avocado in stukjes en voeg toe.
  4. Maak een dressing van limoensap, olijfolie, peper en zout en meng dit door de massa.
  5. Werk af met verse koriander.
Fit en gezond tijdens en na je zwangerschap

Meer lezen?

Jouw gezondheid als mama, zowel tijdens de zwangerschap als daarna, speelt een cruciale rol in de gezondheid en ontwikkeling van je baby.

Hoe sport je veilig tijdens je zwangerschap? Vanaf wanneer mag je na de bevalling opnieuw beginnen te sporten? Welke voeding ondersteunt de optimale ontwikkeling van je baby tijdens je zwangerschap en wanneer je borstvoeding geeft?

'Fit en gezond tijdens en na je zwangerschap' bevat wetenschappelijk onderbouwde informatie, lekkere receptjes en haalbare work-outs. Kortom, alles wat je moet weten om je kans op een probleemloze zwangerschap, een kerngezonde baby en een vlot herstel sterk te vergroten!

Jennifer Cnops is doctor in de bio-ingenieurswetenschappen, sportvoedingsconsulent en personal trainer gespecialiseerd in perinatale begeleiding. Ze is een enthousiaste foodie met een passie voor sport én is pas mama geworden. Met haar coachingzaak RESET begeleidt ze vrouwen in alle stadia van het moederschap om een fit en gezond leven te leiden.