Hoe ontwikkel je een slaapritueel voor een baby?

  • door Mamabaas

Een slaapritueel, hoe pak je dat nu precies aan? In dit artikel geeft Nathalie Schittekatte, gecertificeerd baby- en kinderslaapcoach en auteur van het boek 'Slaap, baby, slaap', uitleg over wat je zou kunnen doen.

Eens de slaapomgeving on point is, start het slaapritueel. Bij bedtijd kun je hier eigenlijk vanaf dag één mee starten. Eens je baby dutjes in zijn bedje begint te doen, begin je hier ook mee overdag. Met een ritueeltje dat elke keer weer terugkomt, leer je je baby dat het dadelijk tijd is om te gaan slapen en zal je baby zich leren te ontspannen nog voordat hij in zijn bedje wordt gelegd. Je kunt niet vroeg genoeg starten met een slaapritueeltje. Ik raad ook aan om de verzorgingstafel van je baby in zijn kamertje op te stellen. Op die manier kan het hele ritueeltje in zijn kamertje doorgaan (of in jullie kamer indien de kamer wordt gedeeld) en zal je baby zich reeds in de ruimte waarin hij dadelijk zal slapen, kunnen ontspannen en mentaal voorbereiden op zijn dutje of nachtrust.

  1. Slaapkamer
    Probeer het ritueeltje steeds in de slaapkamer van je baby te laten doorgaan. Op die manier kan je baby al lekker ontspannen in de ruimte waarin hij dadelijk zal slapen. Verduister de kamer volledig en doe een nachtlampje aan.
  2. Klaarmaken
    Maak je baby klaar voor de nacht; kattenwasje, lotion, luier, pyjama, slaapzakje… Sluit af met een melkvoeding.
  3. Knuffelen
    Tijd voor nog een beetje gezelligheid; lekker knuffelen, een verhaaltje voorlezen, een liedje zingen, even wuiven naar fotokaders... het kan allemaal. Een goed ritueel duurt in totaal 15 à 30 minuten.
  4. Slaapwel
    Jouw baby is nu ontspannen en klaar om in zijn bedje gelegd te worden. Schakel het nachtlampje en eventuele muziekjes uit, witte ruis mag wel aan blijven staan.

Good to know: veel jonge baby’s vallen tijdens hun slaapritueeltje in slaap tijdens de melkvoeding. Dit is eigenlijk heel normaal bij jonge baby’s alsook positief; ze zijn al helemaal klaar om dadelijk te slapen. Toch raad ik aan om dit zo veel mogelijk te vermijden. Wanneer je je baby namelijk slapend in zijn bedje legt, zal hij daarna gedesoriënteerd wakker worden aangezien hij hier niet in slaap is gevallen, maar in jouw armen. Hij zal jou dan ook sneller weer nodig hebben om terug in slaap te kunnen vallen. Het vormt geen probleem indien dit af en toe voorvalt, maar probeer het in de gaten te krijgen wanneer dit elke keer opnieuw voorvalt. De kans is dan groot dat je kleintje hiermee een slaapassociatie ontwikkelt en je die zult moeten proberen afleren. 

Slaap baby slaap

Meer weten?

‘Slaap is alles’ vat heel goed de filosofie van Nathalie Schittekatte samen. Ze begeleidde al vele honderden baby’s – en hun ouders – om goed te slapen en is ervan overtuigd dat een goede voorbereiding heel wat problemen kan voorkomen. In ‘Slaap, baby, slaap’ keert ze daarom terug naar de basis en toont ze je hoe je je baby van bij het begin gezonde slaapgewoontes kunt meegeven.