Hoogsensitief ouderschap: stoom afblazen na een zware werkdag

Na een drukke werkdag kan ik nog maar heel weinig verdragen. Maar als ouder kom je toch automatisch terecht in de volgende lading prikkels: je kinderen hebben hulp nodig en stellen honderden vragen, willen knuffelen, je moet boodschappen doen en het avondeten klaarmaken (met die ronkende dampkap boven je hoofd). En zonder dat je het gewaarwordt, heb je zelf ongelooflijk veel honger.

Soms is het een ware uitdaging om een hoogsensitieve ouder te zijn. We willen het ook zo graag allemaal goed doen en een lieve, leuke, coole mama of papa zijn voor onze kinderen. Dus na schooltijd geven we die kinderen de tijd om te ontprikkelen, want dat is belangrijk. Maar dat wij ook zelf moeten ontladen? Dat vergeten we. Want hoe geraakt het eten anders op tafel? Toch is het ook als ouder belangrijk om in evenwicht te blijven en af en toe alle prikkels buiten te sluiten. Hoe? Zo, bijvoorbeeld:

  1. Investeer in een goede bluetooth-hoofdtelefoon, liefst met noise cancelling. Zo luister je ongestoord naar je favoriete muziek, maar hoor je je kinderen nog wel. Check af en toe of je kinderen nog oké zijn en vertel ze dat je je hoofdtelefoon ophebt, maar dat je er wel bent als ze je echt nodig hebben.
  2. Muziek heeft een enorm effect op onze gemoedstoestand, dus kies een muziekje om je op te laden. Door je eigen muziek op te zetten weer je alle andere auditieve prikkels af. 
  3. Het is oké (en pedagogisch verantwoord) om je kinderen af en toe voor een tv of tablet te parkeren. Zo verdwijnen zij even in hun wereld en heb jij de tijd om ongestoord op te ruimen of te koken. 
  4. Kies een gerecht dat snel klaar is. Je moet echt geen chef-kok zijn om een goede ouder te zijn!
  5. Geef na een zware dag je grenzen aan.
  6. Maak oogcontact met je kinderen en vertel hun dat het een drukke dag voor je was. Laat ze weten dat je behoefte hebt aan een beetje rust en dat dat niet lukt als je voortdurend voor scheidsrechter moet spelen. Vraag ze om een halfuurtje apart te spelen en elkaar met rust te laten. Zet een wekkertje zodat het duidelijk is wanneer dat halfuur voorbij is. Misschien kun je er ook een stiltemoment van maken.
  7. Voel je niet schuldig als je kinderen naar de voor- of naschoolse opvang gaan. Veel kinderen vinden zo’n halfuurtje (of langer) spelen fijner dan in een leeg huis te moeten thuiskomen. En jij kunt misschien al even wat opruimen of boodschappen doen voordat je je kinderen oppikt. Of in de luie stoel ploffen en tijd maken om je favoriete tijdschrift te lezen. In alle stilte en met een kopje lekkere thee erbij.
  8. Maak je ochtenden prikkelarm. Laat je wekker vroeger afgaan en geniet van de rust voor de kinderen uit bed komen. Leg ’s avonds kleren voor hen klaar (voor je HSP kind twee opties van combinaties zodat hij zelf kan kiezen die ochtend wat het beste ‘voelt’ voor die dag) en maak dan ook al de lunchpakketten zo mogelijk voor de volgende dag. Dek de tafel voordat je gaat slapen. Zo kun je ’s morgens op je gemak in een stille keuken genieten van je kop koffie.
hoogsensitief ouderschap

Meer lezen?

In het boek ‘Hoogsensitief ouderschap / Zo blijf je als hoogsensitieve ouder in balans’ lees je hoe je als hoogsensitieve ouder ook goed voor jezelf kan blijven zorgen. Auteur Bieke Geenen laat je kennismaken met negen triggers die hoogsensitieve mensen uit evenwicht kunnen brengen. Ze geeft je heel wat concrete handvatten mee om op een andere manier met je eigen hoogsensitiviteit en die van je kind om te gaan, zodat jullie elkaar beter leren begrijpen en sneller weer rust vinden in jullie gezin.

Meer info over het boek vind je hier.