Leven met kleine energievreters: 5 manieren om energie te tanken

  • door Mamabaas

We gaan eerlijk zijn: kindjes slokken een stevige brok van je energie op. En eens de zomer definitief haar koffers pakt, is extra energie meestal nog verder te zoeken. Bovendien staan microben ook te trappelen om binnen te vallen. Enkele manieren om je energiepeil op te krikken!

Ze zijn mijn allergrootste schatten: mijn kindjes. Maar mijn gezinsleven en huishouden, gecombineerd met een full time job … dat vergt toch redelijk veel van mij. Zeker als de dagen beginnen te korten, moet ik erop letten dat ik voldoende aandacht besteed aan zelfzorg.

Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Jup, klopt :-). En het lukt me zeker niet elke dag. Toch probeer ik vast te houden aan de volgende zaken.

1. Doe wat je leuk vindt

Waar puur jij plezier uit? Waar kijk je naar uit? Wanneer lijkt de tijd voorbij te vliegen? Is dat wandelen of joggen? Geeft koken je een goed gevoel? Of put je eerder kracht uit een groepsles yoga, bodypump, boksen …? Een lunch met vriendinnen? Doen!

Plan zo’n energiebooster zeker 1 keer per week in. Voor mij is dat een rondje lopen in het bos. Just me and some music. Of soms zonder muziek in de oren: enkel ik en de natuur. En vriendinnentijd, ook dat heb ik op geregelde tijdstippen nodig.

Maak er wel geen ‘moetje’ van. Met andere woorden: kies niet zomaar iets, omdat het ‘goed voor je is’. Dan heeft het nog weinig te maken met plezier en houd je het waarschijnlijk niet vol.

Plan evengoed rustmomenten in. Leg die smartphone aan de kant, gedaan met scrollen. Klap de pc toe. Verlaat de woonkamer waar iedereen door elkaar praat. Dat is vaak nog het moeilijkste, vind ik. Even blazen, op je effen komen. Enkele minuutjes tussendoor volledig afsluiten om op te laden. Daarvoor vind ik ademhalingsoefeningen ideaal. Ik heb er zelfs een app voor.

2. Gezond eten

Een van mijn stokpaardjes. Ook al ben ik een liefhebber van zoet en snacks tussendoor, of een glaasje hier en daar, toch zorg ik elke dag dat ik de nodige vitamines en mineralen opneem. En dat geldt ook voor mijn bloedjes van kinderen.

Fruit en groeten, inladen maar! Ik vind het fijn om vooral in de herfst en de winter te experimenteren met nieuwe recepten. Dat slechte weer, de koude, wind en regen, maken mij altijd huiselijker. En dan sta ik graag te kokkerellen. Niks heerlijker dan de geuren die uit de keuken komen.

Maar ook ik kom de dag niet door zonder een knabbeltje tussendoor hoor. Om niet elke keer naar junkfood te grijpen, heb ik een doosje noten bij de hand. Echt ideaal als snack: vol gezonde vetten, vezels, eiwitten en vitamines. Maar euh … een stukje chocolade zo nu en dan, daar is niks mis mee ;-).

3. Magnesiumduwtje in de rug

Als ik merk dat ik last heb van vermoeidheid en als ik mijn energieniveau echt maar niet omhoog krijg, dan laat ik me een handje helpen door een supplementenkuur met magnesium. Magnesium blijkt essentieel te zijn om te relaxen zo laaf je je batterijen in no time weer op voor de ochtendrush.

Magnesium is een belangrijk mineraal voor je lichaam. Het maakt energie vrij, verlaagt stress en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel en spieren goed functioneren. Je vindt het in verschillende graanproducten, groenten, vlees en melk. Maar net zoals velen onder ons haal ik niet altijd de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ... En als het eten van magnesiumrijke voeding niet voldoende blijkt, kan een magnesiumsupplement, zoals MetaRelax®* aangewezen zijn.

Vooral als er wat extra stressfactoren zijn – deadlines, aaarghh! – doe ik een beroep op MetaRelax®. Het is een magnesiumsupplement dat mijn maag wel verdraagt, want die durft al eens lastig te doen. Als je niet voldoende essentiële mineralen binnenkrijgt om je te ondersteunen tijdens je stressmomenten, kan je weleens een tekort krijgen. En dat kan zorgen voor gevoelens van onrust, stress of zelf angst. Het kan dus zeker lonen om je magnesiuminname te verhogen om je stressniveau te verlagen.

En aangezien de zon zich minder laat zien, is die vitamine D die erin zit mooi meegenomen. En dat het goed is voor de spieren, is wel handig bij tip 4.

4. Keep moving

Ik sport graag, echt waar. Maar eerlijk is eerlijk: als de zon schijnt en de temperatuur aangenaam is doe ik dat veel liever dan wanneer het grijs en nat is buiten. Even op de tanden bijten en toch die loopschoenen aanbinden voor een loopje, ook als het weer zegt ‘binnenblijven en onder een dekentje kruipen’.

Ik probeer tijdens de winter ook wat meer naar groepslessen pilates te gaan. Lukt het me niet om me op te laden om bij 5°C en regen te gaan lopen, dan heb ik die week toch mijn portie beweging gehad.

Zoek voor jezelf het moment waarop jij je het beste kan opladen. Voor sommigen is dat ’s ochtends vroeg … voor mij totáál niet :-). Ik zou ook niet weten hoe ik dat nog voor die ochtendrush moet geregeld krijgen. Ik ben op mijn best na een drukke dag. Gaan met die banaan en alle stress laten weglopen uit mijn lijf na de avondshift.

5. Kindjes knuffelen

Ze mogen dan wel vaak een handful zijn, maar mijn kindjes hebben wel degelijk tweemaal zoveel energie als ik. Dus … dan halen we gewoon wat energie bij hen toch? Een knuffel of een zoentje van een van mijn kleine deugnieten geeft me meestal weer een enorme boost om er tegenaan te gaan.

 

* MetaRelax® bevat folaat dat bijdraagt tot een normale psychologische functie, zoals bij stressmomenten, spanning en drukte. Het bevat magnesium dat een belangrijke rol speelt bij het goed functioneren van de zenuwen en bij vermoeidheid, en magnesium en vitamine D die goed zijn voor de spieren.

* * Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Metagenics. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.