Slaap bij baby’s: een nieuw normaal (h)erkennen

Met een kleine baby in huis kan  het doorwegen om nacht na nacht in de weer te zijn, en snak je naar de terugkeer van het normale leven. Het helpt wanneer je je verzoent met de gedachte dat het oude normale leven niet terugkomt, maar dat er een ‘nieuw normaal’ voor in de plaats komt.

Een aantal tips om je op weg te helpen:

  • Houd in gedachten dat het heel natuurlijk en normaal is dat je baby de eerste paar maanden ’s nachts wakker wordt en je nodig heeft. Huilen is communiceren, niet ‘ambeteren’. Als je dit aanvaardt, zul je al beter slapen.
  • Verwacht niet dat je baby van meet af aan de nacht zal doorslapen. Zo word je alleen maar gefrustreerd.
  • Zie je ‘nachtshiften’ als een investering voor later. De tijd en energie die je aan je baby geeft, versterkt jullie band en is een stevig fundament voor vertrouwen. Dat vertrouwen is nodig om te kunnen groeien naar zelfstandigheid.
  • De zelfstandigheid van je baby een duwtje in de rug geven door een speentje, doekje, lapje of knuffel als troost aan te bieden, zal niet bij iedereen lukken. De eerste weken ben jij namelijk zélf het superspeeltje van je baby :-). Je baby wil niets liever dan dicht bij jou zijn. Spelenderwijs, met een lach en een traan, leren jullie elkaar zo beter en beter kennen en loslaten. Bij dit leren loslaten kunnen doekjes met jouw geur wel vertrouwen en troost bieden als je niet in de buurt bent.
  • Kijk niet te vaak op de klok wanneer je baby ’s nachts wakker wordt. Tel geen uren. Beseffen hoeveel slaap je mist, maakt het alleen maar zwaarder.
  • Onthoud: je bent geen betere ouder als je baby snel doorslaapt. :-)
  • Probeer vragen als ‘Slaapt je baby al door?’ of ‘Is het een braaf baby’tje?’ te negeren. Zoek liever lotgenoten op die jouw aanpak delen.
  • Zoek een ritme in je leven dat aangepast is aan dat van je baby. Leg je baby niet jouw routine op. Je baby’s routine verandert in het begin immers van week tot week.
  • Maak een to-dolijstje. Schrap vervolgens zo veel mogelijk zaken die onnodig energie vreten. Verzoen je met wat rommel in huis en de steeds weer volle wasmand. Denk goed na over welke taken je kunt delegeren, zodat jij je kunt concentreren op de zorg voor je baby. Bedenk welke engagementen tijdelijk on hold gezet kunnen worden.
  • Durf hulp te vragen wanneer het nodig is. Je bent écht geen betere ouder als je per se alles zelf wilt doen. Of het nu familie, vrienden of professionele kraamverzorgsters zijn, ze kunnen een wereld van verschil betekenen. Een gelukkige en rustige ouder is er des te meer voor haar kindje.
  • Probeer je dag zo in te delen dat er tijd vrijkomt voor een extra powernap.
  • Je zult beter slapen na een rustige, niet te stressvolle dag. Probeer op zijn minst een rustig moment in te lassen voor het slapengaan: tv, radio en computer uit, lichten dimmen en even rustig achteroverleunen in de zetel.
  • Je zult beter slapen wanneer je overdag een fysieke activiteit inlast: wandelen (met de baby), ravotten met broertjes of zusjes, aan yoga doen…
  • Vier liever de goede nachten, dan eindeloos te klagen over de slechte. Dat laatste is een echte energievreter.
EHBK Slaap

Meer lezen

Als heel jonge kinderen te weinig of slecht slapen is dat niet alleen erg lastig, het kan ook gevolgen hebben voor hun groei en ontwikkeling. In dit goed onderbouwde en toegankelijke boek legt prof. dr. Vanhole nauwkeurig uit waarom slaap net in deze levensfase zo belangrijk is.

Ze vertelt je alles over slaap bij je baby, peuter en kleuter: de ontwikkeling van het slaappatroon, wat je kindje uit zijn slaap kan houden, (leeftijdsgebonden) slaapproblemen en nog veel meer... Verder vind je in deze gids uitgebreide informatie over hoe je je baby veilig laat slapen, specifieke slaaptips voor peuters en kleuters en survivaltips voor ouders.

Meer info vind je hier.